lørdag 16. januar 2010

VENTILASJON, ISOLASJON OG KRANSELAG

Som dere skjønner har det vært en ganske begivenhetsrik uke!
Hele huset er ferdig oppdelt med skillevegger mellom rommene.

Rørene til balansert ventilasjonsanlegg er også montert. Anlegget er av typen Flexit SL 4R. Vi vurderte lenge om vi skulle droppe dette, men fant ut av at vi ikke tok sjansen på dårlig inneklima. Disse nye husene er jo bygget rimelig tette... Så vi tok sats og svelget den kamelen;-) Noen ting er bare utrolig kjedelig å bruke penger på..


2. etasjen er nesten ferdig isolert (dvs. ytterveggene skal få 5 cm til etter at elektrikker har gjort sitt). Intrukket dampsperre og kryssisolering hadde ikke vi hørt om for noen måneder siden. Læringskurven er bratt! 30cm i tak og 20cm i veggene, samt isolerte innervegger skulle holde;-) Neste steg er isolasjon i 1.etasje, og selvfølgelig plast utenpå isolasjonen både oppe og nede. Neste mann ut er deretter elektrikkeren. Vi hadde siste møte med han i dag, så nå skal alt være på stell der.
Gult er kult;-)

Det er mye lettere å se ting for seg nå! Merkelig hvordan huset "krymper" litt for hver ting som kommer på plass innvendig, men det visste vi jo egentlig på forhånd. Gleder oss til all plassen, så blir litt knegen merker jeg. "Nå skal det vel ikke lektes ut mere her vel?". Hi hi.. Det skal bli nok kvadrat å vaske på tenker jeg ja;-) Vil nok merke overgangen fra 126m2 til 209m2 godt.

Et aldri så lite kranselag måtte også til. Vi kunne jo ikke risikere en filledukke i mønet, og dermed bli utskjemt i bygda for all fremtid. Kake og edle dråper falt i god jord, heldigvis. Da var den skandalen unngått... puh...;-)

Snøen koser seg på taket, og jeg misunner ikke snekkerne som må opp å skuffe... Men det må jo til dersom det skal bli noen takstein på oss etterhvert. Vi skal forresten ha takstein fra Skarpnes. Den vi har valgt heter Rød antikk, dobbelkrum. Synes vel egentlig at enkelkrum er finere, men 17.500,- ekstra fristet rett og slett ikke... Bilde under er av lik type som vi skal ha, men i enkelkrum. Fant ikke bilde av dobbelkrum.



Slik ser huset ut utvendig om dagen. Ingen forandringer siden sist med andre ord, bortsett fra snøen selvsagt;-)




Det var ukens oppdatering herfra.GOD HELG igjen!! Huff så leit...;-)


PS! Det store hvitevare-valget er nå tatt. Mer om det en annen gang!

2 kommentarer:

  1. Er det Mesterhus dokke bygg? Synest det var så likt eitt av husa der.

    Vanvittig med isolasjon i husa no. Vi bygg etter forskriftene før 1.mai og har derfor 5 cm mindre isolasjon. Vi påkosta ikkje huset ekstra bra ventilasjonsanlegg. Tenkte ikkje på det før det var for seint.

    Kva er "inntrukket dampsperre"?

    Taket med oss vart heller ikkje påspandert ekstra kroner. Det er så vanvittig kor det svir alle desse påkostningane.

    Ser vi hadde kranselag 6.oktober. Då er dokke nok inne om 4-5 mnd om det går like fort som her :-)

    SvarSlett
  2. Å, for et stort prosjekt dere holder på med. Spennende! Jeg oppdaget en mail fra deg som yahoo har sortert og puttet i "spam" mappen. Det er derfor jeg ikke har svart på den. Beklager så mye, jeg oppdaget det helt tilfeldig, for jeg tenkte at jeg kanskje burde skumlese nedover før jeg slettet alt. Oppdaget flere mail som absolutt ikke burde vært lagt i under spam, og en av dem var altså din. Du skrev at du ikke fikk komme inn på bloggen min, men jeg regner med du kommer inn nå.Du er hjertelig velkommen!

    SvarSlett