fredag 2. juli 2010

SUPER GARDINSTANG TIL LIFTGARDINER!

Må bare dele dette med dere; Jeg har bittelitt angst for å hamre løs på mine nye vegger med skruer og spiker. Likeså er jeg redd for mine (ok, våre da) nye hvite vinduskarmer. Gardiner må man alikevel ha, og disse kan jo som kjent ikke henge i løse lufta... Jeg har funnet noe lurt! Jeg har ihvertfall aldri sett denne løsningen før, men om det er meg som bare er utrolig lite bevandret i gardinopphengverdenen skal jeg ikke si for sikkert;-)


Anyhow; Denne stanga kan reguleres i lengden ved hjelp av ei enslig skrue (ingen baufil behøves). Den reguleres til å være 1-2 cm lengre enn selve rommet inni vinduet.


Gummiknotter på begge sider av stanga forhindrer stygge merker i vinduskarmen.


Tre gardinen på stanga. Press stanga sammen(denne er fjærbelastet), plasser inni karmen og slipp i ønsket posisjon. Voila, gardinen sitter på plass uten å mishandle hverken vegg eller karm i prosessen. I tillegg skjules ikke det fine listverket rundt vinduet! Så enkelt at selv fruen kan klare det, og det mens mannebeinet sitter klistret til TV-skjermen og brøler: "Kom igjen da din tulling, målet er jo RETT DER!!!" (Jada, det er VM fortsatt..). Så enkelt det skal bli når det er dags for gardinvask! I like!!



Så dersom du er som meg med hull-i-veggen-angst og en sucker for enkle(og rimelige!) løsninger så kan jeg på det sterkeste anbefale Kirsch presstang til liftgardinen. Jeg har brukt de til kappene på kjøkkenet også, og så er de visstnok fabulous til kafe gardiner. Det var dagens husmortips til deg, og gratis reklame for Kirsch;-)


Så var det bare å samle troppene til mere husmaling!
Noen som sa evighetsprosjekt...? Takk og lov for gode naboer;-) ♥

12 kommentarer:

  1. Den var jo bare fantastisk!:) jeg har også hull-i-veggen angst, men får sette opp en stang jeg vet jeg skal ha lenge, hehe..
    Men de til lift var jo bare geniale!!:)
    takk som deler tips!:)

    SvarSlett
  2. For en genial sak da....løper og kjøper til kjøkkenet ja!!

    Kna jeg forresten spørre om de trekkene på stolene dine i spisestuen, er de løse og hvor de evt kommer fra?? Jeg er på desperat jakt etter trekk og ser ingen jeg liker nå, bortsett fra dine da.....hihi!!

    Ha en flott soldag!!

    SvarSlett
  3. Den virker genial! Hvor fikk du kjøpt den henn og hva er prisen på en slik herlighet?

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  4. De har slike gardinstenger på KID også;-)

    SvarSlett
  5. Genialt!!! Takk for en super blogg, masse inspirasjon :-) Vi skl sette inn nye vinduer, og derfor lurte jeg på hvilke mål du har på vinduene dine? De har den str jeg ønsker, men jeg klarer ikke å gjette måla;-)

    SvarSlett
  6. Hei Anonym,

    Vinduene du ser på bildene i dette innlegget har målene 99x129 :-) Vinduene i utstikket har målene 99x149. De kommer forøvrig fra "Hisøy Trevare", en lokal og flink leverandør.

    Lykke til med oppussingen!!:-)

    SvarSlett
  7. Tusen takk skl du ha :-)

    Hilsen Veronica

    SvarSlett
  8. Hei

    Kjempegod ide! Akkurat hva jeg er på jakt etter.

    Men jeg kan ikke finne disse på hverken kid.no eller kirsch.no.

    Har noen tips om hvor man kan kjøpe dem?

    Takk!

    Hilsen Sverre

    SvarSlett
  9. Kjempeide! Jeg skal planlegge gardiner for en som bor i leid leilighet og huseieren er ganske hysterisk i forhold til hull i vegger/karmer o.l. Jeg tenker meg en liftgardin med opptrekkssnorer. Håper de også kan settes på en slik stang :)

    SvarSlett
  10. Ja det må jeg sige, meget smart :) Jeg skal så bare finde ud af om jeg kan få dem i Danmark, eller om jeg kan få dem sendt til Danmark, når og hvis jeg finder dem.

    Tusinde tak for ideen :)

    Hilsen Tina

    SvarSlett
  11. Hej igen. Jeg har fundet dem på Kirsch.no. De hedder Spennstang :)

    Hilsen Tina

    SvarSlett